MENU
Vergrootglas Icoon
Menu
Vergrootglas Icoon

Is het noodzakelijk om klanten te informeren over kleine defecten in producten voordat ze verkocht worden?

Vraag:
Als een product in mijn winkel, zoals een blik frisdrank, deuken of krassen heeft, is het dan noodzakelijk om de klant hierover te informeren voordat het verkocht wordt? Geldt dit voor alle producten met kleine defecten?

Antwoord:
Het zou noodzakelijk zijn om de klant te informeren over de deuk en krassen, die normaal gesproken als defecten worden beschouwd en tot geschillen kunnen leiden, zelfs als ze heel klein zijn. Als dit niet het geval is, zou het prima zijn. Het zou echter wel goed zijn om de klant te informeren.

Als een verkoper een defect of gebrekkig artikel verkoopt zonder dit te melden, heeft de koper het recht om de transactie te annuleren. Dit staat bekend als het recht op defect. Het defect of de gebrekkigheid moet aanwezig zijn geweest terwijl het verkochte artikel zich in het bezit van de verkoper bevond, en de tekortkoming moet zodanig zijn dat het als een defect in de marktpraktijk wordt beschouwd en de waarde van de goederen vermindert. [Ibn ‘Abidin, Radd al-Muhtar]

Beantwoord door Mawlana Ilyas Patel
Vertaling van een Q&A van SeekersGuidance

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram