Vraag:
Als iemand zich tijdens het Isha-gebed realiseert dat hij of zij mogelijk in een staat van grote onreinheid verkeert vanwege het vergeten van ghusl, en diegene eerder heeft gebeden zonder ghusl, moet men die gebeden dan inhalen? Daarnaast, als iemand twijfelt of hij of zij in een staat van grote onreinheid verkeert, moet diegene dan de ghusl verrichten uit voorzorg of die twijfel negeren?
Antwoord:
In de naam van Allah, de Meest Genadevolle, de Meest Barmhartige
Zolang je niet zeker weet dat je in een staat van grote rituele onreinheid (janaba) was, moet je aannemen dat je dat niet was. [Haskafi, Dur al-Mukhatar]
De bovenstaande uitspraak is een directe toepassing van het volgende principe: "Zekerheid wordt niet opgeheven door twijfel." [Majalla] Dit is gebaseerd op de volgende vers van de Koran: "De meesten van hen volgen niets dan vermoedens. Zeker, vermoedens zijn totaal nutteloos in de zaak van de waarheid." [Koran, 10:36] [Du‘ass, al-Qawa‘id al-Fiqhiyya]
Als je er zeker van bent dat je in een staat van reinheid was, dan kunnen twijfels over een staat van onreinheid genegeerd worden. Natuurlijk is dat anders als je zeker weet dat je in een staat van grote onreinheid was en je daarna geen ghusl hebt verricht. Dan zijn al je daaropvolgende gebeden wel ongeldig en moet je deze gebeden opnieuw verrichten. Allah, de Meest Verhevene, zegt: "En als je in een staat van volledige onreinheid bent, neem dan een volledige wasbeurt." [5:6]
En Allah weet het beste.
Geantwoord door Ustadh Sufyan Qufi