Antwoord:
Nee, Dijon mosterd met zelfs een beetje witte wijn zou niet toegestaan zijn.
Wijn is zowel niet toegestaan (haram) als onrein (najis), of het nu in kleine of grote hoeveelheden is, of het nu bedwelmend is of niet. Deze ontoelaatbaarheid wordt bevestigd door de consensus (ijma`) van de geleerden, gezien de duidelijke teksten van de Koran en Sunna die wijn onvoorwaardelijk verbieden. [Nawawi, al-Majmu` Sharh al-Muhadhdhab; Ibn al-Humam / Marghinani, Fath al-Qadir `ala-Hidaya; Ibn Abidin / Haskafi, Rad al-Muhtar `Ala Al-Durr Al-Mukhtar]
De profeet (Sal Allahu ‘alayhi wassalam) werd gevraagd over het gebruik van wijn voor medicinale doeleinden, en hij antwoordde: "Het is geen medicijn, echter het is een ziekte. "[Moslim, Abu Dawud en anderen, van Tariq ibn Suwaid]. Als wijn zelfs voor potentieel voordelige doeleinden niet toegestaan is, dan is het a fortiori niet toegestaan voor andere doeleinden.
Dit is waarom de genoemde juristen vermelden, zoals Imam Ala'-al-Din al-Haskafi (moge Allah hem genadig zijn) zei in Al-Durr al-Mukhtar (commentaar gevend op Imam Tumurstashi’s boek Tanam al-Absar):
"(Zowel een beetje en veel ervan is verboden) door de consensus van de geleerden (op zichzelf), oftewel in zijn essentie. Dit gezien de woorden van Allah de Allerhoogste (wno): "O jullie die geloven, de wijn [die de geest bedwelmt] en het kansspel en de afgodsbeelden en de toverpijlen [om het lot te bepalen] vormen een gruwelijke schande, die tot het werk van de Satan behoort. Vermijd deze dus, opdat jullie wellicht welslagen. De Satan wenst slechts haat en nijd onder jullie te zaaien door middel van de wijn en het kansspel, en jullie af te houden van het gedenken van Allah en van het gebed. Willen jullie daarvan dan afzien? En gehoorzaam Allah en gehoorzaam de boodschapper en wees op je hoede. En indien jullie je afwenden, weet dan dat op onze boodschapper alleen de plicht van een duidelijke verkondiging rust." (Koran, 5:90-92), [Haskafi, al-Durr al-Mukhtar]
بُلُوغُ اَلْمَرَامِ مِنْ أَدِلَّةِ اَلْأَحْكَامِ – (1 / 499)
1252 – وَعَنْ وَائِلٍ اَلْحَضْرَمِيِّ; أَنَّ طَارِقَ بْنَ سُوَيْدٍ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُمَا – سَأَلَ اَلنَّبِيَّ – صلى الله عليه وسلم – عَنْ اَلْخَمْرِ يَصْنَعُهَا لِلدَّوَاءِ? فَقَالَ:” إِنَّهَا لَيْسَتْ بِدَوَاءٍ, وَلَكِنَّهَا دَاءٌ” – أَخْرَجَهُ مُسْلِمٌ. وَأَبُو دَاوُدَ وَغَيْرُهُمَ ا (1) .
الدر المختار – (7 / 4)
(وحرم قليلها وكثيرها) بالاجماع (لعينها) أي لذاتها، وفي قوله تعالى: * (إنما الخمر والميسر) * (المائدة: 09) الآية
Shaykh Faraz Rabbani
Bron:
http://seekershub.org/ans-blog/2009/06/24/is-dijon-mustard-from-white-wine-permissible/